A gyermek és a generációk közötti bizalom. Szülősuli. Szerepmodell és élet-tanár - de hogyan?
2015.04.20 09:17
A gyermek és a generációk közötti bizalom
A szülőklubban Básti Zoltán családterapeuta, mediátor egy sokunk számára érdekes témáról, a generációk közötti bizalomról tartott előadást a gyermek szemszögéből nézve.
Az előadó 20 éve családterapeuta, és azóta is arra törekszik, hogy építő- védő gondolatai eljussanak a családokhoz.
Azt vallja, hogy kapcsolatot tervezni alapos családismerettel érdemes, illetőleg az együttélés legfontosabb jelmondata a „Harmónia és autonómia” kell, hogy legyen.
Ha a család egy gondolatokból, álmokból, szeretetből és tettekből épített híd az azt alkotó családtagok között, akkor az egészséges párkapcsolat legfontosabb alappillérei a megbízhatóság, a tisztelet, a kommunikáció, az odaadás, az inspiráció, a játék és az ötletek.
Az új házasok, vagy élettársi kapcsolatot létesítők új életciklust kezdenek. Fontos az együtt fejlődés, hogy kialakuljon a közös identitásuk, kultúrájuk, és az életüket a szervezettség jellemezze. Az alapított család önállósága elengedhetetlen, a szülők és a már felnőtté vált gyermekeik kapcsolata az autonómián alapuljon.
A babavárás, fantáziálás a fogantatásról, a méhen belüli fejlődésről, a gyermekről már a kapcsolatról, a bizalom építéséről szól. A baba megérkezése egy teljesen más életrendet kíván a családtól. Ettől fogva a szülők felelősek a gyermek fejlődéséért.
A kisgyerekes család létrejötte feljebb lépés egy generációval, elköteleződés hosszú időre, hiszen a gondozás, a felügyelet, a mindennapok megszervezése a szülők feladata hosszú éveken át. Ebben az időszakban is fontos a párkapcsolatok karbantartása.
A párkapcsolat stabilitása növeli a gyerek biztonságérzetét, segíti testi és szellemi fejlődését.
A stabil és sikeres kapcsolat alapelve, hogy a felekben legyen meg a változásra való képesség. Az is bizonyított tény, hogy a gyereknek mindkét szülőjére szüksége van, és mindkét szülő szeretete fontos számára. A gyerek jogosult a gondoskodásra és lojális a szüleihez.
A családon belüli ellenségeskedés ártó a gyerek fejlődésére, gátolja a kapcsolatok kiépítésben, elbizonytalanítja mindennapjait. Erre nagyon sok példát látunk.
A szülők feladata az is, hogy gyermekeikkel megismertessék a család történetét, a nagyszülők, dédszülők élettörténetét, a többgenerációs összefüggéseket, akkor is, ha csak elbeszélés alapján van rá mód.
Márton Tiborné (a Zalai Mentálhigiénés Egyesület titkára)
Szülősuli
1. Mit jelent az újszülött érkezése a család számára?
A misztériumnak 3 főszereplője van: az anya és az újszülött, akik sebezhető párost alkotnak, illetőleg természetesen az apa.
A párnak fel kell mérnie, mekkora feladat lesz lemondani a kizárólagosan kétszemélyes kapcsolatról.
„Kizárólagosan kétszemélyes kapcsolat”:
- az anya anyjával való kapcsolata, az apa anyjával való kapcsolata is ilyen volt
- az anya és az apa legkoraibb tapasztalatokból eredő érzéseit hívja elő (Milyen volt az újszülött- és csecsemőkorom?)
- az anya és az újszülött kizárólagosan kétszemélyes kapcsolatba kerül, amiből nem kell az apát kizárni/ nem szabad az apának kivonulnia
- a szülőpár kizárólagosan kétszemélyes kapcsolata lezárul.
Minél inkább engedi az anya az apa részvételét a baba gondozásában, minél inkább szeretne az apa részt venni benne, és minél inkább élvezi ezt az apa, az anya annál kisebb valószínűséggel érzi magát elszigeteltnek.
A baba születése kiemeli a nemek közötti különbségeket és a különbséggel kapcsolatos érzéseket.
A baba megjelenése bármelyik félben feléleszthet gyermekkori (csecsemőkori!) szükségleteket.
Feszültségeket okoz, ha a férfi a párját a saját anyjával azonosítja.
Az a hely, ami az új babának jut a testvérsorban, fontos szerepet játszik élete megalapozásában.
A gyermek, még az egészen kicsi baba sem tiszta lap; megvan a maga személyisége.
Az egészen kicsi baba is képes elfogadni vagy elutasítani a bármely felmenővel való állítólagos hasonlóságot, vagy a neki szánt helyet a családban (fontos a többgenerációs ön-és családismeret!).
2. Az első öt életév
Az első életévek hangsúlyosan és hosszú távon befolyásolják a személy későbbi életét.
Ez a több szakaszra osztható korszak az optimizmus megalapozásának ideje. Az optimizmus abból a rendszerességből és kiszámíthatóságból adódik, ahogy a szülők a gyermekkel foglalkoznak.
Az általános biztonság-érzés és bizalom kialakulásának korszaka.
A gyermeknek meg kell tanulnia késleltetni a szükségleteit és a vágyait. Képessé kell válnia a várakozásra, el kell tudnia viselni a várakozás kellemetlenségét. Meg kell tanulnia és tudnia kell foglalkozás hiányában önállóan játszani, gyermektől elvárhatóan gondoskodnia magáról.
A gyermek képessé válik arra, hogy szeressen másokat, felmérje mások szükségleteit.
A gyermeknek képessé kell válnia arra, hogy törődjön másokkal.
A gyermeknek tisztában kell lennie vele, hogy képes fájdalmat, indulatot okozni, és ez elidegenítheti azoktól, akiket szeret.
A gyermek megpróbálja megérteni az anyjához és apjához fűződő kapcsolatát, és elsimítani az abból adódó problémákat. Szülőként ebben is támogatni kell.
A gyermeknek meg kell tapasztalnia, hogy mindkét szülőt szeretheti, akkor is, ha a szülők már nem élnek együtt.
Alakul a gyermekben a szexuális éberség és kíváncsiság.
Ahogy a szülők betöltik saját nemi szerepüket és megélik az azzal kapcsolatos örömüket, elégedettségüket vagy csalódásukat, hatással vannak a gyermekre.
Határozottan formálódik a gyermek szexuális identitása.
Önmagát a gyermek egyre több egyéni sajátossággal ruházza fel.
Az első öt életév az élet olyan szakasza, amikor a személyiségnek a szeretetre való képessége kialakulása, a párkapcsolathoz és a későbbi saját család megalapításához szükséges készségek és képességek megalapozása és érése történik.
A kötődés és a szeretetkapcsolat életbevágóan fontos, de legalább ennyire fontos a szabadság kivívása és megtapasztalása, az önállósodás a gyermek számára.
3. Kiskamaszok és kamaszok
A 6-10 éves kor nyugodt időszak. Ha a gyermekről gondoskodnak és kitartóan szeretik, eléggé biztonságban érzi magát.
A 11-14 éves kor olyan fejlődési fázis, ami részben a megelőző eseményekből áll össze, részben pedig abból, ami ezután következik.
A serdülőkor elején a gyerekek különös késztetést éreznek a szülőktől érkező félrevezető és egymásnak ellentmondó üzenetek kibogozására. Ebben a korban a gyermek érzi, hogy fejlődésének irányát meghatározza a nyomás, hogy megfeleljen a családi mítoszokban és titkokban rejlő szükségleteknek. Egyúttal a gyerekek először érzik magukat képesnek és elég érettnek arra, hogy megszabaduljanak ezeknek a mítoszoknak és titkoknak a cselekvésbe fordításától, és ezzel megtörjék az egyéni fejlődésüket korlátozó ördögi kört.
Amikor a gyermek cipeli a korábbi generációk, a szülők problémáinak terhét, aggodalmat keltő tüneteket produkálhat.
14 és 18 éves kora között, ha a kamasz ténylegesen felnőtt személlyé akar válni, fel kell adnia a szoros kapcsolatot a szüleivel, és le kell mondania a szülői támogatásról.
A serdülő bizonytalansága, nyugtalansága főként abból következik, hogy meg kell találnia egy olyan új életfelfogást, amely fenntartja a múlthoz való hűséget is, miközben kielégíti a saját önálló egyénisége lélektani szükségleteit és igényeit. Emiatt a serdülőkor sokszor fájdalmas, a veszteség és rémület forrása is.
A serdülők idealizmusa és optimizmusa izgalmas és frissességet hoz minden generáció életébe, de erőteljes reményeik és törekvéseik rendszerint ellenállást is gerjesztenek.
A serdülőkorról szóló populáris vélemény szerint a lázadás időszakáról van szó, amikor a fiatalok az elnyomással szemben próbálnak függetlenséget elérni. Az ember azonban nem veszítheti el a meghitt, szoros kötődések iránti igényét, így szó sincs arról, hogy a serdülőnél ezek egyik pillanatról a másikra elvesznének.
A szülőknek jelen kell lenniük, hogy támogatást, bátorítást és szeretetet adjanak, és hogy küzdeni lehessen ellenük. Az „engedelmes” szülő, aki csatlakozni akar a serdülőhöz, nem jelent segítséget.
Forrás: Családterápiás olvasókönyv 18.
Szerepmodell és élet-tanár – de hogyan?
Ön szerepmodell a gyermeke számára. Az első szerepmodell, akit figyel, utánoz, ismétel, akire felnéz, ezért …
- Nem várhatja el a gyermekétől, hogy úgy viselkedjen, ahogy Ön nem szokott.
- Ha változtatni szeretne a gyermeke viselkedésén, legyen türelmesebb, felelősebb, összerendezettebb, hiszen Ön modellként szolgál a számára.
- A beszélgetés önmagában nem elég, ha tartós viselkedésváltozást szeretne elérni. Figyeljen, szabályozzon és legyen következetes a következmények tekintetében is.
- A gyermeknek ismernie kell, hogyan működik a világ. Ön élet-tanár, akinek hatékonynak kell lennie. A kevés kemény szabály nem gonoszság.
- Használhat vizuális segédeszközöket: táblát, kartont, rajzot, amire felkerülnek a szabályok, elvárások, célok, eredmények. Ahol jelölhető, hogy a gyermeke hol tart, hogy halad. Ez lehet egy szimbolikus kirándulóút, futópálya, hegyre felvezető út. Naponta nézzék át az eredményeket. Váljon napi rutinná a bátorítás, a fejlesztés, a lehetőségek áttekintése. Rendezze az életüket, vigyen rendszert a mindennapokba. Egy nem-kívánatos viselkedés vagy szokás megváltoztatása, illetőleg a kívánatos viselkedés elsajátítása legalább egy hónapos munkát igényel.
- Ha a készségek kialakítása során kitartó, megtapasztalhatja a gyermeke fejlődésének örömét.
- A gyermeke figyeli Önt, számít Önre.
- A szeretet fejleszt. A felelős szeretet cselekvő szeretet.
A gyerekek sokszor fifikásak, tökéletesen tisztában vannak azzal, hogyan lehet a szülők megosztásával előnyökre szert tenni. Persze, ha az egyik szülő elvárja tőlük, hogy őt jobban szeressék a másiknál, meg is betegítheti őket. Ha egyikőjük a jó rendőr, aki mindent észrevesz, másikuk a rossz rendőr, aki semmit sem vesz észre, ez összezavarja a gyerekeket. Ilyenkor a szülőtársi kapcsolat bukott meg. Ha a gyerekek előtt harcolnak, megváltoztatják őket, megváltozik az, ahogy önmagukra gondolnak, ahogy az életesélyeiket megélik.
PÁRTERÁPIA ZALA
PÁRTERÁPIA ZALA MEGYE, PÁRKONZULTÁCIÓ ZALA MEGYE
PÁRTERÁPIA ZALAEGERSZEG, PÁRKONZULTÁCIÓ ZALAEGERSZEG
MEDIÁCIÓ, KONFLIKTUSKEZELÉS ZALAEGERSZEG
CSALÁDTERÁPIA ZALAEGERSZEG
CSALÁDTERAPEUTA ZALAEGERSZEG
PÁRTERÁPIA ÉS CSALÁDTANODA ZALA